Top

منابع غذايي ويتامين A چه هستند؟

تاریخ انتشار بسته آموزشی: ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
ویتامين A در منابع گياهي به صورت پيش ساز ویتامين A در انواع كاروتن ها به ویژه بتاكاروتن و در منابع حيواني به شكل رتينول فعال یافت مي شود.
بهترین منابع ویتامين A منابع حيواني آن است، زیرا از قابليت جذب بهتري برخودارند.
منابع حيواني:
جگر، زرده تخم مرغ، قلوه، شير و لبنيات پرچرب، كره، ماهي كوچك با جگر (مثل كيلكا)
منابع گياهي:
سبزي هاي برگ سبز تيره مانند اسفناج و كاهو، جعفري، سبزي هاي زرد نظير هویج و كدو حلوایي، ميوه هاي زرد و نارنجي
رنگ مثل زردآلو، آلو، هلو، قيسي، خرمالو، نارنگي، موز و انگور، طالبي، گرمك.
 
پيشگيري و كنترل كمبود ويتامين A:
چهار راهكار اساسي در برنامه پيشگيري و كنترل كمبود ویتامين A عبارتند از:
- آموزش تغذيه
- آموزش مردم در خصوص استفاده از منابع غذایي ویتامين A در تمام فصول سال
- گنجاندن منابع غذایي ویتامين A (هویج، كدو حلوایي، جعفري، كره، زرده تخم مرغ و ....) در برنامه غذایي كودك
- ایجاد باغچه هاي خانگي سبزي ها و استفاده از سبزي و صيفي هاي داراي پيش ساز ویتامين A در برنامه غذایي روزانه
کد بسته آموزشی: 94071910