Top
کودک سالم داشته باشیم

تغذیه مادران در دوران بارداری

تاریخ انتشار بسته آموزشی: ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
بارداری، یكی از مهمترین و پرمخاطره ترین تجربه های زندگی یک زن است.نیاکان ما نیز به نقش تغذیه و هوش اعتقاد داشتند و بر همین اساس در دوران بارداری به مادر باردار سفارش می‌کردند تا در خوردن غذا های خود دقت داشته باشد.
خانم های باردار باید مانند سایر افراد خانواده هر روز از پنج گروه غذایی اصلی استفاده کنند. آنچه که در تغذیه خانم باردار اهمیت دارد رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی می باشد.
بهترین راه برای اطمینان از مصرف متعادل و متنوع مواد غذایی در روز استفاده از همه گروه های اصلی غذایی یعنی گروه نان و غلات، گروه میوه ها، گروه سبزی ها، گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزدانه ها است.
تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از تمام پنج گروه مواد غذایی است و تنوع یعنی مصرف انواع مواد تقریبا یکسان قرار دارند و می توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد.
عواملی که در افزایش هوش موثر هستند می توان به ریز مغذی ها اشاره کرد که مهمترین آنها را باید آهن نام برد آهن در دوران رشد در ساخت بسیاری از ویتامین ها و انجام واکنشنها و حتی به صورت کوآنزیم جهت فعالیتهای سلولی نقش خود را بازی می کند در صورت کمبود آهن ایجاد اختلال در تکامل و هماهنگی سیستم عصبی رخ خواهد داد.
محققین معتقد هستند کودکانی که فقر آهن در دوران رشد داشته اند در بزرگسالی پرخاشگر و زود جوش خواهند بود . اسید فولیک هم که نقش تشکیل لوله های عصبی را به آن نسبت می دهند از دیگر عوامل موثردر افزایش هوش می باشد . از جمله ریز مغذی ها به ویتامی C باید اشاره کرد که در افزایش جذب آهن موثر است.
ویتامین دی و پروتئین هم از مواردی است که در صورت کاهش آنها رشد مغزی خوبی در پی نخواهد بود.از دیگر ریز مغذی ها به روی اشاره می شود که در صورت کاهش آن رشد مغزی با اخلال روبرو خواهد شد در مناطقی که خاک آن مقدار روی لازم را ندارد مشاهده شده که کودکان از ضریب هوشی بالائی برخوردار نیستند.
از منابع خوب روی می توان به انواع سبزیجات بخصوص سبزیجات ریشه ای ،پیاز ، غذاهای دریائی بخصوص ماهی های آبهای شور اشاره کرد.
از منابع خوب آهن نیز به انواع غذاهای گوشتی ، تخم مرغ، حبوبات ، خشک بار ، میوه های خشک مثل انجیر و هلو ، سبزیجات برگ سبز ، اسفناج و مغزها اشاره کرد. در صورتی که مواد غذائی گوشتی را در کنار ویتامی C مصرف کنیم امکان افزایش جذب آهن را فراهم کرده ایم.
از منابع خوب اسید فولیک هم باید به منابع گوشتی ، سبزیجات و مغزها اشاره نمود در جگر هم می توان به مقدار کافی همه منابع مورد نیاز را یافت.
دانشمندان معتقدند که در زمان تولد تعداد مشخصی سلول های مغزی داریم که به مرور با پیر شدن تعداد بسیار زیادی از آنها را از دست می دهیم.
تحقیقات گسترده در این باره نشان داده اند که سلولهای مغزی جدید در طول زندگی نیز برخلاف آنچه در گذشته تصور می شد، تولید می شوند و مغز در صورت استفاده هر چه بیشتر از آن ، قابلیت رشد و حجیم تر شدن را دارد.
کد بسته آموزشی: 9407115