Top
شادابی را در کودکان خود پرورش دهید

تغذیه کودکان چهار تا 6 سال

تاریخ انتشار بسته آموزشی: ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
كودكان 4تا 6 سال سرشار از شادابي ، تحرك ، جنب و جوش و كنجكاوي هستند . در اين پويايي و تحرك تامين نياز هاي تغذيه اي آنان از اهميت ويژه برخوردار است و نقش اساسي در سلامت جسمي و ذهني آنان دارد.
 داشتن تغذیه مناسب و خواب کافی از مهم ترین شروط لازم برای رشد کودک در سالهای پیش از دبستان به شمار می رود . با اینکه تمام دوران کودکی تغذیه خردسال اهمیت فراوانی دارد، اما شش سال اول زندگی است  که رشد کودک سرعت بیشتری دارد و غذای ناکافی باعث کمبود  تغذیه ای و تاخیر در رشد خردسالان  می گردد و همین امر باعث بروز انواع بیماری ها و کم شدن مقاومت بدنی کوک می شود . علاوه بر آن مشکلات تغذیه ای ممکن است عوارض خود را تا بزرگسالی نیز بهمراه داشته باشد .
- خردسالان روزانه به 1300تا 1600 کیلو کالری انرژی نیاز دارند . خردسالان زیر شش سال  بایستی سه وعده اصلی و دو میان وعده غذا بخورند .
- والدین باید در نظر داشته باشند که صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی کودک می باشد و بایستی مورد توجه قرار گیرد، بموقع خوابیدن و بموقع برخواستن خردسالان باعث می شود که این وعده غذایی مورد توجه آنها قرار گیرد . کودکانی که شب دیر می خوابند و نزدیک ظهر از خواب بیدار می شوند معمولا این وعده غذایی اصلی را از دست می دهند.
- به هنگام غذا دادن به کودکان خردسال بهتر است که او نیز مانند سایر اعضای خانواده بر سر میز غذا حضور داشته باشد، تا به هنگام غذا خوردن از آداب سفره نیز باخبر شود .
- از همه گروههای غذایی باید در تغذیه روزانه خردسالان استفاده شود و غذای او بایستی تنوع داشته و از مواد مغذی و تازه و سالم استفاده گردد.
- استفاده از میان وعده های تغذیه ( 10 صبح و 5 عصر ) برای کودکان، بخصوص خردسالان، از اهمیت ویژه ای  برخوردار است.
- در تغذیه خردسالان بدغذا  استفاده از تنبیه ، معامله کردن با کودک ، اصرار کردن به کودک بی فایده خواهد بود. بایستی والدین اجازه دهند کودک با میل و رضایت خود غذا بخورد.
- برای پذیرش بهتر ،غذاهای جديد بايد در زمانیكه کودک كاملاً گرسنه است داده شود.
- غذا بیشتر بگونه ای باشد که خود کودک بتنهایی قادر به خوردن آن باشد.
- والدین بایستی بدانند که کودکان معمولا در برخورد با غذاهای جدید کثیف کاری و ریخت و پاش می کنند و این بخشی از پروسه یادگیری آنها می باشد.
- از دادن میان وعده های غیر سودمند و مضر به کودکان خودداری کنید . میان و وعده هایی مانند چیبس و پفک و...که فقط شکم کودک را پر می کنند و هیچ ارزش غذایی دیگری ندارند.
**گروه اصلی تغذیه خردسالان
1-گروه نان و غلات باعث تامین انرژی کودک می گردد و بایستی سهم بیشتری از غذای کودک را شامل شود.
2-گروه غذایی  سبزیها و میوه ها که  املاح و ویتامینهای مورد نیاز کودک را تامین می کند.
3-گروه شیر و لبنیات تامین کننده کلسیم و فسفر و پروتئین و برای رشد قدی کودک لازم است.
4-گروه حبوبات وگوشت و  مغزها تامین کننده پروتئین مورد نیاز کودک می باشد.
در راس هرم تغذیه ای چربیها و قند قرار دارند که دارای سهمی بسیار کم از برنامه غذایی کودکان را بخود اختصاص می دهد اما با توجه به اینکه چربی کالری بیشتری دارد باید برای کودکان به عنوان یکی از منابع انرژی در نظر گرفته شود .
چنانچه برنامه روزانه غذایی کودک شامل ترکیبی از غذاهای مختلف از گروههای اصلی غذایی باشد می توان اطمینان داشت که تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک تامین خواهد شد.
کد بسته آموزشی: 9407117